Vianočné mlsanie - Pečieme s Ošom

Vianoce sú predo dvermi


Dnes netradične, narýchlo a vianočne. Pár super receptov a vianočnej pohody od Čaji z Paláca pre teba :-).


Nohy na stôl, nasávaj vôňu koláčikov a ihličia, ulej si punč či víno (alebo medovkový čajík ako ja), jednoducho si užívaj  predvianočnú, pokojnú atmosféru :-)

Vianočná pohoda pri pečení


Vianoce sa nezadržateľne blížia, a my samozrejme trávime čas vypekaním sladkostí jedna radosť. No tohto roku by som chcela, aby si aj malý Ošo pomaškrtil na niečom fajnom, a tak som sa rozhodla napiecť niečo iné, netradičné, zdravé (čo značí bez cukru či môjho nenávideného palmového tuku). Len to najlepšie pre môjho anjelika :-).
A moje svedomie, vedomie aj podvedomie sa muselo samozrejme ozvať a dosť nahlas:

"Šak materi tiež nezaškodí trochu menej maškrtenia. O chvíľu sa cez dvere nezmestí...:-) :-)"  


Žeby ja? :-)

Mravenčia práca


Keďže sme doteraz nič také nerobili, tak som sa pustila do hľadania, pátrania, výberu, chcela som sa inšpirovať. Veď múdry "stýčko Google" určite niečo nájde (ten "zná šicko", či nie?) :-). 


Ten vie všetko, aj to čo by nemal. Veľký brat nás sleduje :-)

No ver mi, skúšala som to všelijako: 
sušienky, keksy, pečieme zdravo, bez cukru a podobne...
Aké ale obrovské bolo moje prekvapenie, keď som aj s pomocou "veľkého brata" mala problém nájsť niečo "normálne".

Pozn. Normálne, niečo nie príliš zložité, bez surovín o ktorých som v živote nepočula, bez toho aby som pri sporáku strávila pol života. Také niečo...normálne :-).



Hľadala som bezmála dve hodiny, kým si Ošo spokojne užíval svoj poobedňajší spánok.  S kávičkou v ruke a celá spotená som trieskala do Notebooku, nadávajúc na seba, že som si vybrala takú "sprostosť", ako "zdravé pečenie" :-(.
Nakoniec som ale prišla na to, kde bol pes zakopaný. Ono, to už systém nepozná keksy, krekry, sušienky či krehké pečivo, ale novodobo to zoveme "cookies" :-(.


Ajajaj, tí čo ma čítate, viete ako milujem tieto cudzie slová. Na Slovensku po slovensky, poprípade "gadžovinou" (nárečím), a odpustila by som aj češtinu (keďže som spolovice moraváčka) :-).

Ja sa nikdy nenudím

A keď áno, tak si prácu vymyslím. Veď čo by som len tak nazdarboh sedela s vyloženými nohami pred Vianocami :-). To nie je môj štýl.
Tak som si z tých pätnástich či šestnástich receptov vybrala päť či šesť (také čo sa mi zdali najjednoduchšie, samozrejme :-)).

Samozrejme, ako stále som poprosila svojho chlapa, nech dáva pozor na môjho bogárika, aby sa nepopálil na horúcej rúre a dala som sa plná entuziazmu do práce.


Najskôr som poslala chlapa do obchodu nakúpiť potrebné suroviny :-). Ešteže ich máme, no nie?

A teraz mi dovoľ, milý môj čitateľ, aby som ťa bližšie oboznámila s mojou prácou :-):

1. Prasiatko a hommmba klkl (zvuk ktorý robí koník)

Otrubové sušienky bez cukru

To bol prvý recept, ktorý ma zaujal, tak som sa do neho hneď pustila.

Suroviny
·          120 múka špaldovrá celozrnná hladká
·          80 g  otruby špaldové
·          80 g  maslo
·          3 PL  med
·          1 ks  vajíčko




Samozrejme, domáce vajíčko a medík od susedy "včelárky" :-). Nemala som špaldové otruby, tak som použila pšeničné. 

Postup:

Všetky ingrediencie zmiešať dokopy, dať na hodinku do chladničky, rozvaľkať, povykrajovať rôzne tvary, piecť 15 minút pri 200 stupňoch.


Ochutnala som a zdalo sa mi dosť sladké. Ak má niekto rád sladšie, môže pridať medu :-).

A ako písali tak aj bolo. 
Cesto bolo hotové do piatich minút, strčila som do chladničky a šla som zapracovať medzitým na ďalšie.



Prepáč, dole hlavou. Sama neviem, ako sa mi podarilo tak vyfotiť. Asi únava, či laktačná psychóza :-).

Teda, najskôr sme museli dať nabumbať malému trochu mliečka. Tak rozkošne mi visel na nohe a kričal:
"Dáááá Didáááá :-)"

Moja mienka

Sú naozaj výborné, chrumkavé, trochu tvrdšie, ale verím, že ešte zmäknú (a možno nie, asi je to tými inými otrubami). A skoro vôbec nie sú sladké, no nevadí to :-). 

Zdroj: http://varecha.pravda.sk/recepty/otrubove-susienky-bez-cukru/45217-recept.html


2. Panáčik a DUMDUM (zvuk čo vydáva medvedík)

Javorové keksy

Hľadala som aj niečo s použitím javorového sirupu, keď už som si ho kúpila a otvorila (škoda by ho bola vyhodiť, no nie :-))

      Suroviny
·          200g  múka špaldová hladká
·          70g    Hera
·          1ks    vajce
·          1/2KL sóda bikarbóna
·          3PL    javorový sirup
·          10g   tekvicové semienka
·          10g   orechy kešu
·          10g   lieskové orechy
·          5g     sezam


Na obrázku ale chýbajú orechy a mandle, vytiahla som ich neskôr, ale nevadí :-).

Postup:

Najskôr si posekáme všetky orechy a semiačka na drobno, všetko zmiešame, vypracujeme cesto, vykrojíme, a pečieme na 180 stupňoch 15-20 minút.


Cesto chutilo výborne :-)

Keďže som doma nemala kešu ani lieskové orechy, použila som vlašské orechy a mandle. Cesto som mala hotové do piatich minút. Šupla som ho na chvíľu do chladničky, aj keď to nebolo potrebné.


Zas sa nám fotografická vzorka opila, a padla na hlavu :-).
Moja mienka 

Sušienky sú výborné, aj keď nie sú vôbec sladké, ale ak niekto chce, môže sa pridať viac sirupu. No Ošo s tým vôbec problém nemal. Kým som robila ďalšie cesto a nedívala som sa, už si vzal medvedíka a chrúmal ho. Evidentne chutil :-).
No najviac chutili synovcovi č. 1.

Zdroj: http://varecha.pravda.sk/recepty/javorove-keksy-podla-mna-fotorecept/23142-recept.html

Ešte dodám

Pri týchto vykrajovacích sušienkach by to bolo rýchlejšie a jednoduchšie, ak by som si vzala okrúhly vzor a ďobala. Ale ja som chcela byť iná...na trhu som si kúpila nové, parádne tvary, musela som ich okamžite použiť. No, na nie veľmi vhodné cesto na vykrajovanie. Ale komu to vadí? Hlavne, že je zábava :-).


Parádne. Ale nabudúce radšej vyskúšam na inom ceste :-).

3. Lilithino tajomstvo

Čokoládové sušienky


Keďže som chcela vyskúšať malému aj niečo s kakaom, tak som hľadala, hľadala, až som vyhľadala tento jednoduchý recept.

  Suroviny
          •     50ml olej
          •     10PL javorový sirup
          •     250g celozrnná špaldová múka
          •     1PL   kypriaci prášok
          •     3PL   kakao
          •     100g čokoláda 
Čokoláda bez palmového tuku samozrejme (dlho som hľadala ti poviem), slnečnicový olej lisovaný za studena, kvalitné kakao :-) 

Postup:

V miske vymiešame olej s javorovým sirupom. Potom vmiešame zvyšok surovín a čokoládu nakrájanú na malé kúsky. Vytvoríme malé hrudky a pečieme 15 minút pri 150 stupňoch. Necháme úplne vychladnúť na plechu, pretože teplé sú veľmi krehké.


Čip, čap a cesto je hotové. Nedajte sa odradiť výzorom, nie je to tak, ako to vyzerá :-)

10 lyžíc javorového sirupu sa mi zdalo veľa, dala som len šesť, sedem. Podľa chuti. Mne to stačilo :-). A cesto som mala urobené za chvíľočku.


Toto vyliezlo z rúry. Ani to nie také, ako to vyzerá :-)

Moja mienka

Môj chlap sa neveriacky pozeral na to čo som vytiahla z rúry a len sucho konštatoval, že to vyzerá ako to, čo zbierame po Lilith (to je sestrin havo ak nevieš :-)). No keď ochutnal prvý kúsok, tak sa nevedel zastaviť. Zjedol za minútu ďalších sedem. Som ho musela "haltovať", inak by mi pre výhercov neostalo. A pre Oša už vôbec nie :-).
Aj ostatní ochutnávačom najviac chutil :-)


Mňam, mňam :-)


4. Jošiho gule 

Zdravé cookies sušienky s čokoládou bez cukru a múky



Chcela som malému aj niečo s ovocím, tak som si našla aj toto.

Pozn. Joši je synovec č. 2. Raz čítal akúsi knihu o akomsi Joshovi, a keďže jeho angličtina je na takej úrovni akej je, tak si ho nazval Joši (namiesto Džoš). A nejako sa to udomácnilo :-). A jeho gule preto, lebo mu najviac chutili :-).

  Suroviny
          •   2 väčšie, zrelšie banány
          •   1 šálka ovsených vločiek
          •   1/2 šálky kokosu
          •   1 PL medu
          •   50g horkej čokolády 
Lepšie zrelšie banány, sú sladšie :-)

Postup:

Vidličkou rozpučíme banány, pridáme kokos, vločky a necháme 5 minút odstáť. Čokoládu pokrájame na menšie kúsky a pridáme do cesta. Nakoniec dodáme med, podľa chuti. Vyformujeme hrubšie hrudky a pečieme.


Mäkké boli, keď som ich vytiahla z rúry, ale potom trochu stuhli :-). 

Namiesto ovsených vločiek som použila špaldové, keďže som ich mala viac, a nechcelo sa mi už do obchodu, ktorý blázon by tam šiel dva dni pred Vianocami? Ja nie! Vločky ako vločky :-). 


Z takého množstva surovín vyšlo asi osemnásť guličiek :-).

Pozn. Šuľky nie sú veľmi sladké, ale výborná je kombinácia banánu, kokosu a čokolády :-).

Zdroj: http://biostrava.zarucene.sk/zdrave-cookies-susienky-s-cokoladou-bez-cukru-a-muky/

To najlepšie na záver


A nakoniec som si zvolila recept na sušienky, ktoré som už minimálne dvakrát, trikrát piekla. Výborné. Nie sladké, slané a so semienkami. Myslela som si, že to bude akurát tá správna bodka na záver.
Nebola :-(.

5. Slané špaldovo-ľanové sušienky 

Ošo a môj chlap ich tak milujú, že som ich chcela potešiť aj nejakou tradičnou pochúťkou.


 Suroviny



  •   250g celozrnnej špaldovej múky, jemne mletej
      •   100g biomásla alebo iného másla
          •   2PL olivového oleja
          •   1 1/2 KL morskej soli
          •   veľká hrsť ľanových semiačok
          •   100ml vody

Nevyšli sušienky, nevyšla fotka :-). 

Postup:

Semienka dôkladne prepláchneme. Zo všetkých surovín vytvoríme cesto. Z cesta vyvaľkáme tenký plát, aj navrch nasypeme pár semienok a valčekom zatlačíme do cesta. Nakrájame sušienky, alebo vykrojíme formičkami. Pečieme 15-20 minút pri 180 stupňoch.  
  
No nevadí. Aj majster tesár sa utne :-).

Jednoduché, však? Áno. 
Vyskúšané. Ale keďže som nemala dostatok špaldovej múky, rozhodla som sa ju vymeniť za pohankovú :-).
Chyba!!!!!
Blbý, blbý nápad!
Nerobiť v žiadnom prípade!

Cesto mi absolútne nevyšlo, rozpadávalo sa aj keď som pridávala vodu aj maslo...nič. Tak som sa rozhodla že len nakrájam na sušienky a dám upiecť.

Zbytočne!
Nedalo sa to jesť, všetko skončilo v koši :-(.



Ale na chuti do pečenia mi to nevzalo. Nabudúce to určite napečiem ešte raz. Bola by škoda, nechať to len tak. Veď to chutí dokonca aj môjmu chlapovi :-).

Zdrojhttp://www.apetitonline.cz/recepty/4236-slane-spaldovolnene-susenky.html

Krásny a plodný deň za nami

Ale som rada, že malý Ošo sa už naučil, že nemá chytať rúru svojimi maličkými rúčkami. 
Z bezpečnej vzdialenosti ju sledoval, 
vešal sa mi na nohy, 
smial sa, 
hádzal mi prekážky pod nohy, aby som sa udržiavala v zdravej kondícii, 
púšťal si s tatom autíčko, 
otváral a zatváral odpadkový kôš, 
vyberal oleje zo skrine a staval si z nich hrad...

Iba sem-tam sa zahľadel na rúru, ukázal prstíčkom a zahlásil:
"Ji-ji!"


Moje pečenie v celej svojej kráse :-).

Pozn. Pre teba neznalého, ji-ji v preklade ži-ži. To znamená, horúce :-). Chlapec je inteligentný, po maminke. Rýchlo sa učí :-).

Záverom


No i tak si myslím, že sa mi dnešný deň celkom vydaril. 
Samotné pečenie mi ani netrvalo tak dlho, nejaké štyri hodinky. A ani bordel za mnou veľký neostal. 


Táto silikónová vec na pečenie je super. Nič sa neprilepí k tepši, a rýchlo sa umyje :-).

Môj úžasný chlap ma poslal von, vyvetrať sa aj s malým, a keď sme sa s Ošom po polhodinovej, podvečernej prechádzky vrátili, podlaha bola poumývaná, koberec povysávaný, byt vyvetraný :-).


Keď som sa obúvala, našla som si v topánke takéto prekvapenie. Jééééj, Mikuláš chodil, kým som piekla :-).

Mám ja ale úžasného chlapa

A teraz, keď už tak spokojne sedím, popíjam jablkový džús s medovkovým čajom (fúúha, som zvedavá na tú kucapacu v bruchu), napchávam sa tyčinkami a sledujem stokrát videnú vianočnú klasiku Sám doma (keď ešte malý Kevin vyzeral k svetu. Dnes by som ho brala len ako herca do filmu o "starom Dežofim" :-)), ku šťastiu a pravej vianočnej atmosfére mi chýba už len sneh.


Ak by som ho zbadala v Paláci uprostred noci...:-(.

PS: Myslela som si, že sa mi do Vianoc podarí ešte aj článok o našom spoločnom upratovaní. Tiež to stojí za to. 
No nestihnem.
Nevadí, určite to spravím medzi sviatkami, ako krátku Silvestrovskú zábavu :-).
Snáď si nájde niekto čas si to prečítať :-).


Malá upútavka na nasledujúci článok o spoločnom upratovaní :-).

Milý môj úžasný, milovaný čitateľ, 
prajem ti krásne, šťastné, zdravé a ničím nerušené Vianoce. Nech ťa zlo obchádza a dobro dvakrát navštevuje :-). 

Uži si Vianoce v kruhu svojich blízkych, a keď budeš v spoločnosti ľudí, ktorí ťa majú radi váž si to čo máš, pretože nie každý má to šťastie, že s niekym môže byť.
Vianočný vinš na záver:

Keď uvidíte svoje sny kráčať v snehu,

a na srdiečkach pocítite nehu, 
keď snehová vločka zacengá Vám na nose,
nech tíško znejú slová:
Prajeme Vám krásne Vianoce




PS3: A prebuďme spoločne túto osôbku z dlhého spánku. Očividne si niečoho silnejšieho uhla, a zabudla na svoju povinnosť. 



Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Diagnóza: Molusky - to asi nebudú kiahne

Diagnóza: Tetania - novodobý problém mladých

To nevymyslíš, to je naša realita