Potrhaná křídla

"Asi na to ješte nejste připraveni. Ale vaše děti to budou milovat."
Hláška z filmu - Návrat do budúcnosti


Než sa dostanem k samotnej knihe, dovoľ mi trochu priblížiť ti dobu, v ktorej sa dej knihy odohráva. Budem stručná, uvidíš :-)


50-te roky 20-teho storočia


Sovietskému zväzu sa konečne podarí úspešne skonštruovať a vyskúšať atómovú bombu a tak sa Američania horlivo pustia do vyvíjania smrtelnejšej zbrane - vodíkovej bomby. Začína sa súťaž o to, kto z koho, obaja ukazujú svaly a vystrkujú rohy (túto nezmyselnú súťaž do dnešných dní ešte nikto úspešne nevyhral, ani neukončil a tak sa veselo pokračuje ďalej). 
Po druhej svetovej vojne sa svet sa konečne chcel prebudiť a spamätať sa z krviprelievania. No z dejín vieme, že tak jednoduché to nebolo. Vznikol ďalší voľný priestor na ukázanie svojich vojenských schopností a tak sa dvaja vojny chtivý kohúti zas stretli na neutrálnom území a rozpútala sa ďalšia vojna (Kórejská). 

Ale svet pokračuje a žiť sa chce. A napriek rinčaniu zbraní nastáva rozmach v hudobnom, filmovom a módnom priemysle. Ľudia spoznávajú Rock and Roll. Ženy chcú byť nežné ako Audrey, páni rebelujúci a sexi ako James. 


Vo svete sa toho toľko deje. Ale hlavná hrdinka románu Josie má však, bohužiaľ, iné problémy. Snaží sa prežiť a vymámiť zo sveta špiny, ktorý sa ju snaží stiahnuť ku dnu. 



Potrhaná křídla



"Moje matka je prostitutka. Ale žádna špinavá pouliční štětka. Je dost hezká, mluví docela vybraně a pěkne se obléka. Ale spí za peníze nebo za dárky s muži, takže prostitutka je, aspoň podle slovníku."



Info o knihe

Ako som už priblížila v úvode, aktuálne sa píšu päťdesiate roky dvadsiateho storočia. Mladučká Josie Morrainová žije v americkom meste New Orleans vo vykričanej štvrti, kde si ruky podávajú prostitútky, mafia, intrigy, korupcia. Nájsť mŕtvolu muža na ulici nie je ničím výnimočným.

Jej osud je predurčený. Určite pôjde vo vychodených koľajách rodinného podniku, po stopách svojej matky. Jednoduchej ženy, bez rozumu, bez empatie či iného záujmu o ostatných. Jej svetom sú iba peniaze, šperky, drahé večere. To, že prsteň, ktorý má práve na ruke včera patril niekomu inému ju vôbec netrápi. Svojej dcére nikdy neprejavovala lásku, ani materinský cit. Skôr jej vyčítala zničenú postavu a život.

Svojho otca vôbec nepozná, ani matka o ňom nikdy nerozprávala, ale tajne si robí zoznam milých mužov, ktorých kedy stretla a predstavuje si, že jeden z nich by predsa len mohol byť jej otcom. Hocikto neznámy by bol lepší, ako známy mafián, vrah, zlodej. A dúfa, že raz ho nájde.

Josie práve zmaturovala a momentálne vypomáha vo verejnom dome, ktorý vedie silná, energická bordelmamá Willie, ktorá si mladé žieňa vzala pod svoje ochranné krídla a nenápadne na ňu dohliada, aby sa z nej nestala vypočítavá mrcha ako jej matka. Každý deň dáva do poriadku izby po hosťoch svojej matky a ostatných dievčat a vedie účtovné knihy. Všetci už len čakajú, kedy "dostane rozum" a prejde k "poctivému" remeslu. 

"Willie měla něco společného se spoustou lidí. Prodavači, restaurátoři, dodávatelé alkoholu, muzikanti, účetní, podnikatelé i vládni úradníci. Večírek v restauraci by Willie oslávil jako občanku, nejen jako bordelmamá." 

No mladá žena má ale iné plány, nechce skončiť ako špina na ulici, sníva o tom, že sa dostane z tohto smutného miesta a začne študovať na univerzite, ďaleko od tohto bahna, ktorý jej pomaly obmýva nohy a ťahá na dno.
Josie miluje knihy a pracuje s kamarátom Patrickom v malom kníhkupectve jeho otca. Denne si číta o inom živote, takom, kde na ňu ustavične nikto nečíha v tme, neusiluje sa o jej život, zdravie, zdravý rozum a jej ťažko zarobené peniaze.

Podarí sa mladej žene opustiť život, ktorý pozná, miluje i nenávidí zároveň? Nájde svoje šťastie vo veľkom svete, kde ju nikto nepozná a nikto nevie nič o jej minulosti?

Názov: Potrhaná křídla
Autor: Ruta Sepetys
Počet strán: 295
Jazyk: Český
Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Cooboo





Moja mienka


"Musíš vodsaď vypadnout Josie. New Orleans je pro někoho dobrý, pro pár lidí moc dobrý. Ale pro tebe ne. Spousta věcí tě tam táhne dolu. Máš sny a dokážeš je splnit. Takže tě vemou a my na tebe všechny budem pyšný. Ja teda určitě."

Knihu som si vybrala na základe recenzií niektorého z blogov, ktoré čítam. Anotácie i recenzie vyzerali zaujímavo, tak prečo nie. Milujem knihy v ktorých sa píše o knihách, kníhkupcoch, knižniciach, a tak. Autorku som nepoznala, hoci predtým mala jeden bestseller Medzi odtieňmi sivej, ktorú som ale nečítala, tak som nechala prekvapiť.
Autorka svojim zaujímavým štýlom písania vytvorila postavy, ku ktorým som si čoskoro vytvorila sympatie. I k bordelmame Willie, kamarátovi Patrickovi, frajerovi na motorke Jessemu, k černošskému šoférovi a nakoniec i k samotným, prostorekým a svojským pracovníčkam verejného domu. 
Josie nie je zlé dievča, hoc sem tam vystrojí nejakú hlúposť. Je trochu naivná, stratená v skutočnom svete, no nemožno sa jej čudovať. Hľadá samú seba a pokúša sa prežiť. Zmätená vo svojich pocitoch ani nevie, do koho je v skutočnosti zaľúbená (ja som to samozrejme vedela hneď :-)). Fandila som im obom a v konečnom dôsledku i všetkým ostatným.
Kniha nemá preklad do slovenčiny, no nie je písaná ťažkým štýlom, v pohode sa dá zvládnuť.


Odporúčanie




Ľahké, nenáročné, voľnočasové čítanie. Knihu by som priradila skôr k YA (určeným pre mladé kočky), ale i staršie ročníky si pri knihe môžu prísť na svoje a dobre si oddýchnuť. 
Vďaka príbehu z pera americkej autorky sa presunieme v čase i v priestore, a z každej strany na nás bude dýchať história a atmosféra časov nedávno zašlých. V nose ti začpie pach motorového oleja, silných voňaviek, smrad z kanálov a špinavých peňazí, alkoholu a cigariet. 
Päťdesiate roky, to sú aj sýtočervené rúže, korále, vysoké účesy, nohavice nad členky, napomádované vlasy, kožené bundy, ryčiace motory cadillacov, motoriek ale i ticho, pohoda a vôňa útulného kníhkupectva, v ktorom sa dvaja mladí ľudia schovávajú pred bezútešným svetom. 
Krehké a potrhané sú krídla hlavných hrdinov, ktoré postupom času silnejú, aby mohli naplno vyletieť zo špinavého hniezda. 


Ali Čaja z Paláca


Úryvok z knihy na záver:

"Chtěla jsem věřit, aby to tak bylo. Chtěla jsem věřit tomu, že je to možné, že mě má křídla byť tenká a potrhaná odnesou od života plného lží a zvrhlých mužu. Chtěla jsem svuj mozek používat ke studiu a vyzkumu a ne k podvádění a pouličním podfukum."

Ak si chceš prečítať aj iné recenzie:

Rachel-roo
Imaginareum
Bookers
Doors to new words

Komentáre

  1. Teraz neviem či mám byť polichotená že si ma zaradila do skupiny mladých, alebo urazená za staršiu generáciu ...ale pri čítaní som sa nenudila

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Staršia je dobrá, buď rada že som ťa nezaradila do skupiny seniorov, alebo starých báb, kde obvykle radím aj seba. Kniha je fajn, neurazí, ale ani neprekvapí :-)

      Odstrániť
  2. Tá kniha Potrhaná krídla vyzerá úplne perfektne. Veľmi sa mi páči. Akože wau, určite si ju kúpim :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kniha je v češtine, ale všimla som si, že ty s ňou teda problém fakt nemáš :-). Ak sa ti páčia 50 roky, kožené bundy, napomádované vlasy a reálne príbehy, tak by sa ti kniha mohla páčiť. Ja som si pri nej oddýchla a preniesla z reality na chvíľočku preč :-)

      Odstrániť
  3. Túto knihu poznám ´z videnia´, no nikdy som sa k nej nepristavila a nezistila tak, o čom je. A asi to bola chyba, pretože to vyzerá na fajn príbeh :) Medzi odtieňmi sivej mám doma už vyše roka a stále som sa k tej knihe nedostala, no viem, že ju každý vychvaľuje...a teraz jej vyšla aj kniha Sul moře a recenziu na túto knihu vidím úplne všade :D Ale tiež to vyzerá na zaujímavý príbeh...takže si idem posvietiť na túto autorku a hádam sa už konečne dostanem k spomínanej knihe, Medzi odtieňmi sivej, a možno si vďaka nej zaobstarám aj zvyšné jej vydané diela...takže vďaka za pripomenutie tejto autorky a naozaj veľmi pekná recenzia ^.^ Maj sa krásne♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne, no na teba a tvoje recenzie sa nechatám :-))
      Inak, ja som nečítala Medzi odtieňmi sivej, ale tú knihu som poznala ešte z práce, a vedela som, že to bol bestseller. Ale to, že je to jedna a tá istá autorka som zistila až pri písaní tejto recenzie :-).
      Tiež som zachytila na knižných blogoch knihu Sul moře, a tiež ma celkom zaujala.
      No mám pocit, že konkrétne Potrhané křídla boli trochu menej propagované, ako tie dve. Ktovie prečo. Zatiaľ to osobne nemôžem posúdiť, ale rozmýšľam že si tú Sul more tiež prečítam. Autorkin štýl písania sa mi celkom zapáčil.
      Dúfam, že sa zapáči aj tebe.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Za každý komentár, pochvalu, pokarhanie i konštruktívnu kritiku ďakujem

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Diagnóza: Molusky - to asi nebudú kiahne

Diagnóza: Tetania - novodobý problém mladých

To nevymyslíš, to je naša realita