Deníček moderního fotra

Knihu, ktorú ti chcem dnes predstaviť mi odporúčil môj chlap. Naozaj, prekvapenie. Môj chlap? Ten ktorému sa v knihovníčke premieľajú také fajnotky ako:

Za vudce a za vlast,
Třetí komando,
Moja třicetiletá válka, 
Ohniská napätia, ai.

Vraj sa pri nej toľko "narehotal", že som jednoducho nemohla inak, a musela som knihu vziať do ruky. A "veraže" dobre som urobila. Aj ja som sa riadne "narehotala" a pospomínala na udalosti nedávne i prítomné.

Takže, predstavujem ti ďalšiu z mojich materských vychytávok:

Deníček moderního fotra

 aneb Proč by muži neměli mít děti



Už samotný názov nám navráva, o čo asi pôjde. Tiež som si myslela, že jeden z ďalších citových výlevov o ťažkostiach s deťmi. 
No, mala som pravdu, ale i tak bol citeľný rozdiel medzi všetkými tými Návodmi ako prežiť dieťa a Zaslúžilými matkami. A to v tom, že knihu napísal otecko a nie maminka. 


O knihe


Kniha vznikla na základe úspešného blogu, ktorý autor založil s príchodom prvého dieťaťa, Čeňka. Autor s humorom opisuje zážitky počas tehotenstva jeho ženy Nataši, pôrodu, príchodu dieťaťa domov a peripetie počas prvých mesiacov života dosť "uvrieskaného", "ublinkaného",  a svojského chlapčeka.

Názov: Deníček moderního fotra, aneb Proč by muži neměli mít děti
Autor:  Dominik Landsman
Ilustrátor: Michaela Slezákova
Vydavateľstvo: Ikar

Moja mienka


Ja, ako matka náročného dieťaťa, ktoré dennodenne hlasne dáva najavo nám aj ostatným susedom svoju prítomnosť, sa viem presne vcítiť do kože otecka i jeho ženy Nataši. Pri čítaní knihy som s "fotrom" opätovne prežívala ťažké, prvé dni s "uvrieskaným" a večne "zvracajúcim" dieťaťom.

Ak si rodič bábätka, ako bol napríklad môj synovec, to znamená:

Bábätko sa napapá babätko zaspinká, 
bábätko sa napapá, bábätko zaspinká
bábätko sa napapá, okúpe a zaspinká,

tak ti kniha skoro vôbec nič nepovie. Ale cez to všetko si to môžeš prečítať, aby si nám, rodičom malých "vrieskadiel" urobil:

"Kiš, kiš, tak vám treba!"

Ja som teda pri knihe smiala cez slzy. 



Tehotenstvo a pôrod

"Foter" knihu začína predpôrodným obdobím. Opisuje prvý, druhý a tretí trimester z pohľadu otca. Pravdou je, že všetky knihy a návody som videla len z pohľadu mňa ako matky, a otcov pohľad som veľmi nepoznala. A tak mi ho "foter" priblížil.

Konečne máme možnosť dozvedieť sa niečo z mužského pohľadu na naše predpôrodné strachy a obavy. Presne ako my dennodenne navštevuje rôzne diskusné fóra s každou maličkosťou, tak si to vyskúšal aj on, a myslím, že nedopadol inak. Bez odpovede, viac zmätený ako bol pred tým. 

"Asi po třech hodinách studování několika stovek komentářu jsem se však nedozvědel žádnou informaci. Už druhý příspěvek v diskusi byl mimo téma, zhruba od páteho si tam holky začaly posílat navzájem fotky svých fakanu, začaly se zvát na kafe, střílely po sobě mrkajicíma smajlíkama a estrogen z monitoru úplně stříkal."

Akoby písal o mne. Takže presne tak, ako mne maminky v tehotenstve radili, tak aj ja radím tebe. Hlavne nezapínaj diskusné fórum :-).

Taktiež som sa nezdržala smiechu pri opisoch bizarných sexuálnych polôh. Všetko to dôverne poznáme, však áno?

"V období těhotenství býva sex natolik nárazový a nečekaný, že je potřeba být neustále ve střehu, jelikož další možnost se již nemusí opakovat, ale praktické provedení vázlo. Jistě, mohl jsem se chvíli nahatý pohupovat na vzdouvajícim se břiše a držet balanc, ale toto nebylo ani pro jednu stranu uspokojujíci."

Z tehotenského obdobia stáli za to aj opisy moderných predpôrodných a laktačných kurzov. Môžeme sa teda dozvedieť, ako to všetko vidí mužský element, ktorého ťaháme na všetky tie kurzy a ktorému návšteva takých kurzov absolútne nič nedá.

"Plešatý pán vyprávěl o kojení natolik emotívně (občas se během věty rozvlykal nebo rovno rozbrečel), že o tom, že odkojil své děti, nebylo pochyb." 


Opis pôrodu a popôrodnej starostlivosti ma donútil zamyslieť sa nad stavom pôrodníc. Je jedno či sme na Slovensku či na Čechách, situácia je katastrofálna. Avšak s humorom to ide lepšie a aj im sa podarilo všetkými tými peripetiami a byrokraciami prejsť. Nakoniec si šťastní rodičia priniesli domov ružovučký uzlíček

A tu začínajú patálie menom Čeněk.


Malý Čeněk, bábätko ako každé iné, od začiatku dáva zreteľne najavo, kto je tu pánom. A myslím že niekde tu medzi nedostatkom spánku a ustavičným " Čeňkovým heavy metalovým koncertom", srskla autorovi myšlienka na vytvorenie svojho blogu, z ktorého neskôr vznikla táto kniha. 
Ako to viem? Bola som na tom podobne, aj keď nad knihou zatiaľ nerozmýšľam. Nedostatok spánku, stravy a hygienických potrieb na teba pôsobí, ako najlepšia droga. A vtedy sa človek mení na umelca. 

Myslím, že každý budúci rodič vie, že s novorodeniatkami je to ťažké. Ale že to bude až také ťažké:

Harmonogram první noci:

"1.20 Čeněk je vzhuru a řve. Nataša připravuje prsa. Ja masíruju svou bradavku, abych stimuloval prsní žlázy, kdyby Čeňkovi opět dvě prsa nestačila.
1.30 Mám bradavku rozedřenou do krve, léč mléko se nespustilo. Vypadá to ale, že tentokrát Čeňkovi mléko od Nataši bude stačit.
1.40 Mléko mu nestačilo, takže řve.
2.00 Usnul! Jdeme spát.
3.00 Čeněk se vzbudil, řve, ale nechce spát. Nemá hlad. Řve jen pro zábavu. Je to zlatíčko.
3.40 Nataša to nezvládla a pobíha po pokoji s hrncem na hlavě s tím, že je zvon.
5.30 Díťe je zas vzhuru a řve. Už jsem taky zvon."

Dokonale viem, ako sa rodičia cítili s tým rozdielom, že ja som bola za hodiny a robila:

"Tik, tak, tik, tak..."

S dieťaťom, ktoré ustavične plače to inak nejde, a ak sa nechcete nadobro zblázniť a ostať naveky zvonom či hodinami, musíte to zobrať s nadhľadom. A "fotr" to v tejto knihe s trochou "nadsázky" a sebarirónie" trafil úplne presne. A naozaj ma potešilo, keď som zistila, že v tom s mojim chlapom nie sme sami.

Blízka a vzdialená rodina

Nie menej zaujímavé sú aj kapitoly venované oboznamovaniu Čeňka s blízkou rodinou. Za zmienku určite stojí zábavný dedko, ktorý mu od útleho detstva vštepuje lásku ku športu a pripravuje Čeňka na kariéru v NHL a nevzdáva sa, ani keď mu Čeněk jasne dá najavo, čo si o tom myslí. Iniciatívny dedko i tak prihlási na kurzy plávania, veď nejako sa začať musí:

"Kolona aut slávnostně dorazila před malý plavecký areál a ucpala veškeré příjazdové cesty. Čeněk se pyšně nechal odnést v náručí ve sportovní pozici "klubíčko" a užíval si ovace zástupu přihlížejícich, kteří hlasitě provolávali jeho jméno."   

Mužský pohľad na "materstvo" je v knihe opísané naozaj dokonale a zaujímavo, pretože hlavný hrdina, vzhľadom k tomu, že bol nezamestnaný, ostal s Čeňkom, na rodičovskej dovolenke. A len tam sa začína tá pravá zábava. Tandem otec na "materskej" a syn "srandista" prináša množstvo zaujímavých situácii:

"Druhého dne ráno jsem Natašu vypravil do práce, před odchodem jsem jí odevzdal svá varlata, dal pusu na rozloučenou a vrhnul se střemhlav do dovolené."


Takými a podobnými hláškami je kniha prešpikovaná od začiatku do konca. Inak je to výborná kniha na tú malú miestnosť, vyhradenú na "telefonovanie". Pri nej nám tie hovory idú akosi rýchlejšie a veselšie :-).

A pri niektorých kapitolách ako:

Deníček malého Čeňka,
Slet mimísku aneb kočárková mafie,
Čeněk vs. Mikuláš

som šla doslova do kolien. 

No neodporúčam čítať pri kojení (myslím tým ženy, nie mužov), pretože by smejúca sa hruď mohla prebudiť vaše skoro spiace dieťa. A taktiež neodporúčam ani prostriedky MHD, aby ste vďaka smiechu nevyvolávali v "umrnčaných" ľuďoch zvláštne pocity. Aj keď ja si myslím, že vďaka humoru ide aj život s nedostatkom spánku ľahšie.

A ak nemáte čas na čítanie? Nie je problém, existuje aj audiokniha, narozprávaná hercom s príjemným hlasom Filipom Švarcom, ktorý dokonale vystihol podstatu problému. 



Takže, ak sa potrebuješ pri svojich materských povinnostiach trochu vypnúť, toto je kniha pre teba.

A minulý rok vyšla aj druhá časť, takže už sa teším. Určite si na ňu urobím čas.





Na záver:

Dnes namiesto citátu dám trochu z Čeňkovho dopisu Ježiškovi:

"V první řadě budu potřebovat novýho tátu. Ten aktuálni už je opotřebovanej a okoukanej. Chudák se tady plouží po pokoji, zíva, zakopáva o věci a škube mu v oku. V noci abych si vyřval plíce, než se sesune z postee a doplazí se do kuchyně připravit mi jídlo. Jako neříkam, že potřebuju novýho tátu okamžitě, ale tenhle starej brzo doslouží."

                                           Čeněk

Komentáre

  1. Občas natrafím na jeho blog - číta sa "hlasno"

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj kniha sa číta dosť "hlasno", veruže. Ošo občas pokýval hlavou, keď som spustila rehot :-)

      Odstrániť
  2. Tak toto vyzerá naozaj super :)


    Www.co-je-dobre-to-musim-mat.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A aj je. Inak momentálne čítam aj tú druhú časť, a nie je o nič horšia, práve naopak. Smejem sa riadne :-). odporúčam

      Odstrániť
  3. Sám jsem to koupil jako dárek + pravidelně čtu samotnej blog a je to naprosto skvělý!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež som na tom podobne. Hlavne preto, že mám podobného špunta doma, tak viem o čom chlapík rozpráva.

      Odstrániť
  4. určite si ju zaobstarám a dám prečítať aj priatelovi :D
    ďakujem ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na pobavenie a odreagovanie je naozaj dobrá. Ja som ju hlavne počúvala ako audioknihu, pretože v tej dobe bol Ošo ešte maličký, a veľmi mi nedovolil brať knihy do ruky tak ako teraz. No i tak som sa riadne pobavila. A už mám aj dvojku sfúknutú, tiež to bola zábava. Tak dúfam, že sa bude páčiť :-)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Za každý komentár, pochvalu, pokarhanie i konštruktívnu kritiku ďakujem

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Diagnóza: Molusky - to asi nebudú kiahne

Diagnóza: Tetania - novodobý problém mladých

To nevymyslíš, to je naša realita