To sú moje knihy V - čo som objavila v Paláci

I toto som v Paláci prečítala


A tak som späť so svojím seriálom o zaujímavých (i menej zaujímavých) knihách, ktoré som za tých pár rokov, čo som pracovala v kníhkupectve, objavila. Jedná sa hlavne o také kúsky, ktoré sa neobjavovali v TOP rebríčkoch predajnosti (hoc nie o všetkých to viem tvrdiť), ale skôr o také, ktoré by si to možno zaslúžili viac, ako iné. Ale zas, čo už. 
Každý máme svoj vkus a každá kniha svojho promotéra :-)




 Ako som už v prvej časti písala (odkaz nájdeš na konci článku, ak si to čistou náhodou nečítal), kedysi som si ich aj zapisovala, ale moje zoznamy skončili kdesi v nenávratne, najskôr v niečom krbe pri romantickom západe slnka, či pri iných večerných aktivitách. 
A tak si musím krvopotne, so svojim "vykojeným" mozgom spomínať na svoje úlovky.




Tak, a tu je ďalší ďalší z mojich zoznamov. Pokračujem vo svetovej literatúre, keď už som s tým začala. 

Ale neboj, už mám v talóne aj iné žánre.

Niektoré knihy som sfúkla za pár hodín a niektoré tituly si vyslovene vynútili moju pozornosť a donútili ma rozmýšľať. Ale veď o tom je čaro čítania.

Tieň Vetra
Carlos Ruis Zafón

Dej knihy španielskeho autora sa odohráva v povojnovej Barcelone. Hlavný hrdina je synom majiteľa antikvariátu, ktorému sa do rúk dostane román Tieň vetra, neznámeho spisovateľa Juliana Caraxa. Chlapec sa knihou tak nadchne, že sa rozhodne vypátrať na vlastnú päsť osud i ostatné knihy autora. Táto kniha ma zaujala samozrejme vďaka tomu, že sa dej odohráva medzi knihami. 
K druhej časti - Anjelská hra, som sa ale doteraz nedoklepala, hoc ju mám doma v knihovníčke už nejaký ten piatok. Raz sa k nej určite dopracujem, ale to si zas budem musieť prečítať Tieň vetra, pretože sa ani za frasa neviem rozpamätať na koniec knihy. 

Nonstop kníhkupectvo pána Penumbru
Robin Sloan


Túto knihu som si vzala na košťovku takisto kvôli tomu, že sa jej dej odohráva v kníhkupectve. Nonstop kníhkupectve, ktoré nikdy nezatvára a otvorené je aj v noci. Na miesto nočného predavača nastupuje mladý Clay, webdesigner, ktorý kvôli kríze prišiel o predchádzajúce miesto. 
Zákazníkov málo, obvykle stále tí istí chodia pre zvláštne knihy, uložené v zadných regáloch. Mladému mužovi to nedá, a začne sa viac vŕtať v zašifrovaných zväzkov. Spoločne s priateľmi sa pustí do lúštenia tajomstva, ktoré malo ostať jeho očiam schované. Knihu som sfúkla za jeden víkend, ale mala som z nej v hlave riadny mišung. Ale, veď nevadí, i pri knihách nad ktorými musíme premýšľať, sa dá dobre oddýchnuť.

Slečna Pettigrewova začína žiť
Winifred Watson

Zaujímavá knižočka, ktorú pôvodne objavila moja kolegyňa pri utieraní prachu, a strčila mi ju do ruky, nech si ju prečítam. "Ta, prečo nie!" Povedala som si, hoci podľa anotácie to taktiež nepatrilo do môjho obľúbeného žánru. Ale, keďže ja skúšam všetko...
Ošumelá, chudobná vychovávateľka detí, v stredných rokoch, ktorá si už dlhší čas nevie nájsť zamestnanie. Jej poslednou šancou je zamestnanie u mladej, šarmantnej, život si užívajúcej krásavice, začínajúcej herečke LaFosseovej. Z dvoch, úplne rozdielnych žien sa nakoniec stanú priateľky, a mladá žena plná života nakoniec naučí starú pannu ako správne žiť. 
Naozaj taká milá kniha, ľahko čitateľná, o tom, že i zo šedých myšiek môžu vyrásť krásavice, a že nikdy nie je neskoro na to, aby sme začali žiť naplno.

Predčítač
Bernhard Schlink

Keď sa natočil film, tak táto kniha šla neskutočne na dračku. A tak som sa nechala i ja zviesť davom, a po zhliadnutí filmu som si prečítala i knihu. A musím povedať, že to bol asi jeden z mála filmov, ktorý bol ako tak natočený podľa knihy, i keď s miernymi odchýlkami, avšak odpustiteľnými. A Kate Winslet bola podľa mňa fakt presvedčivá, veď i za túto rolu získala Oscara.
Škandalózny príbeh tridsiatničky, málovravnej, vážnej ženy, ktorá si začne s iba pätnásťročným chlapcom. Za svoje sexuálne služby si necháva platiť zvláštnym spôsobom, chlapec jej musí predčítať, je jedno či sa jedná o komiks, či ruských klasikov. 
Keď sa ich cesty opäť po rokoch stretnú, z neho už je študent práva a ona sedí na lavici obžalovaných, ako bývalá dozorkyňa v koncentračnom tábore.
Naozaj ťažká téma, ale kniha skutočne stála za to. 

Umenie pretekať v daždi
Garth Stein

Ďalšia z mojich obľúbených, kde je hlavným hrdinom zviera - konkrétne pes Enzo. 
V predvečer svojej smrti sumarizuje svoj život a spomína si na všetko, čo zažil v milujúcej rodine. Jeho majiteľom je automobilový pretekár, a vďaka všetkým životným situáciám a nečakaným zvratom Enzo príde na to, že presne ako v pretekoch, ani v živote automaticky nevyhráva ten, čo ide najrýchlejšie. 
Kniha je plná krásnych myšlienok z pohľadu chytrého psa, ktorý za nič na svete nedokáže pochopiť ľudské konanie, ani ľudskú hlúposť. Sem tam aj trochu klišé úvahy i celkovo jednoducho napísané, ale zas celkom príjemné čítanie na upršané dni.    

Jedenásť
Mark Watson

K tejto knihe som sa tiež dostala pri utieraní prachu a zaujala ma hlavne jej obálka, i anotácia. Ako, niežeby to bol nejaký mega, obrovský úlovok, ale tým, že som ho dočítala, môžem radiť medzi úspech. 
Xavier utiekol pred minulosťou. Kvôli niečomu, čo sa kedysi stalo nemôže spať, a tak začal pracovať ako noční rozhlasový moderátor. Vyhýba sa susedom, kolegom, novým vzťahom, snaží sa žiť svoj nenápadný život a do ničoho sa nemiešať. Avšak práve to, čo neurobil a mohol urobiť, spustí udalostí, ktoré ovplyvnia životy jedenástich ľudí. No, odrazu do jeho bytu vpadne Pippa a obráti všetko hore nohami. A postupne sa dozvedáme aj dôvod Xavierovho uzavretia pred životom. 
Napriek zaujímavému deju bola kniha trošku ťažkopádnejšia, a miestami sa mi ťažšie čítala a udržiavala v deji. Avšak pri chutnom kapučínku, ktoré som si vychutnávala v kaviarni, kým synovec tvrdo cvičil Tae-kwon-do, sa to dalo sfúknuť. No i tak som ju nakoniec prečítala, hoc neviem ako dlho sa mi v mozgu ešte udrží. 

Dum pane
Samuel Shem


No, táto kniha tiež nepatrila medzi tituly, ktoré by sa nejako ľahko čítali. Kniha na spôsob absurdity z armády - Hlavy XXII, avšak z lekárskeho prostredia. Bez nejakého priklášenia, bez nadsázky, s prvkami autobiografie opísaný skutočný stav amerického zdravotníctva. Brrrr!
Zabudnite na Chicago Hope, či pohotovosť - pravá realita. Žiadni hrdinovia v bielych plášťoch, ale bábky v rukách nadriadených a sponzorov. Masaker, skutočný systém, ktorý, bohužiaľ, nie je známy len v Amerike, ale i na celom svete. Kniha má i kvázi pokračovanie, Hora hoře, ale už som nenašla odvahu na jej prečítanie. Prvý diel knihy mi bohato stačil na to, aby som priala ostať naveky zdravá :-).
Inak, kniha je z roku 1978, no neviem, nie som si istá, že sa niečo odvtedy zmenilo.

Kašmírový sál
Thomasová Rosie

Dve dejové línie, minulosť a prítomnosť, to ja môžem. A keď sa dej odohráva v exotickom Kašmíre, je to pre mňa hotová oddychovka do postele. 
Nerys, opúšťa rodné mesto, aby mohla sprevádzať svojho manžela na misii v Indii. Tu objavuje nový svet, tak odlišný od toho, ktorý doteraz poznala. Akoby sa tejto krajiny hrôzy druhej svetovej vojny ani netýkali.
O niekoľko desaťročí neskôr, Nerysina vnučka nájde pri upratovaní domu nádherný, kašmírový šál, s kučierkou detských vlasov. A rozhodne sa ísť po stopách šálu až na začiatok príbehu, ktorý sa začal v Kašmíre. 
Tak trochu romantický príbeh, na ktoré ja veľmo nie som, ale zas nie až nejako silne presladené, a vďaka opisom krajiny som sa na chvíľu preniesla do ďalekej Indie, do ktorej sa raz určite pôjdem pozrieť i naozaj.

Neuveriteľná púť Harolda Frya
Rachel Joyceová


Príjemná knižočka, i keď trochu smutná. Príbeh o nádejí, živote, umieraní, sile myšlienky. 
Dôchodca Harold si žije svojím jednotvárnym životom dôchodcu, kde sa jeho dni podobajú ako vajce vajcu. Kým jedného dňa sa nevyberie k schránke vybrať poštu. Tam nájde list na rozlúčku od svojej bývalej lásky, ktorá umiera na rakovinu. A tak Harold, tak ako je, v papučiach v domácom oblečení sa vyberie za ňou. Pešo. Skoro cez celé Anglicko. Jeho príbeh sleduje celá krajina, a kolektívne myslenie sa spojí do jednej myšlienky, aby umierajúca žena počkala, kým k nej Harold dôjde až pešo. Po ceste sa k nemu pridávajú aj iní spolucestujúci, aby spoločne došli k spomínanému cieľu.
Nie je to kniha, ktorú sfúknete pri kávičke, ale i tak som rada, že sa mi dostala do rúk. Nie je zlé trochu popremýšľať nad krehkosťou života. Človek si potom viac váži to čo má.  

Liečiteľ, Šaman
Noah Gordon


Objavenie týchto historických chuťoviek, má takisto na svedomí Evička. A neľutujem, že som sa nechala ovplyvniť jej názorom. Knihu som už spomínala pri filmových verziách, kde sa mi nepáčilo, ako filmári totálne "zmrvili" dej. 
Inak je to trilógia, avšak knihy na seba veľmi nenadväzujú, každá sa odohráva v inej časovej línii, avšak, hlavní hrdinovia pochádzajú z jedného rodu. A majú zvláštnu schopnosť, jedným dotykom cítia, či má človek šancu na uzdravenie, alebo jeho duša už opúšťa telo. 
Dej knihy Liečiteľ sa odohráva v 11-tom storočí, kde sa hlavný hrdina Rob Cole túži stáť doktorom, čo sa v tej dobe študovalo jedine v Perzii. A to mohol len ako arab alebo ako žid. A tak, preoblečený za žida sa dáva na dlhú cestu za svojim cieľom.
Proti tomu Šaman sa odohráva už v Amerike, v 19-tom storočí, kde Robov vzdialený potomok, úspešne pokračuje lekárskom remesle.
Do tretieho dielu Lekárka som sa ani nepustila, keďže sa to odohráva v súčasnosti, a to už ma veľmi nezaujímalo. Ale nemyslím si, i cez to, že som ju nemala v rukách, že stráca na kvalite. Autor má úžasný, ľahko čitateľný štýl, dokáže pútavo písať, a naozaj som sa vďaka jeho knihám preniesla do minulosti.        


Neobyčajné putovanie fakíra uviaznutého v skrini i IKEA
Puértolas Romain

Príbeh chudobného podvodníka, fakíra s jazykolamným menom Adžatašatrua, ktorý pricestoval do Paríža, až z ďalekej Indie, aby si kúpil posteľ s klincami z Ikey, a mohol sa tak ďalej živiť falošnými trikmi. Prišpendlená kravata, vrecko plné falošných bankoviek, na letenku sa zložili dôverčivý ľudia z dediny. 
Pri prechádzke obchodným domom sa rozhodne prespať v jednej z vystavených skríň. Netuší však, že skriňa je určená na odvoz do Anglicka, a tak sa začína jeho putovanie Európou. Pri strastiplnej ceste, spoznávaní iných ľudí s ťažkým osudom nastáva jeho premena a uvedomenie si svojho doterajšieho, nesprávneho konania voči ostatným ľuďom.
Nenáročná knižka s jemným humorom, i ťažké životné situácie. Možno pár otrepaných myšlienok, ale zas celkom čtivé. I keď záchvatmi smiechu som pri knihe netrpela.

Obchodník s minulosťou
José Eduardo Aqualusa

Knihy z Edície MM od Slovartu mám veľmi rada. A hoci sú niektoré náročnejšie, celkom dobre sa čítajú a stále si pri nich dobre oddýchnem, i keď mozog pracuje na plné obrátky. A inak to nebolo ani s touto knihou od španielskeho autora.
Príbeh z pohľadu gekona Eulálio, ktorý je už pár rokov odsúdený žiť v jašteričom tele. Spomína na svoj minulý život, keď bol ešte človekom. Spomienky pravdivé, i vymyslené, ktoré sa časom zdajú ako skutočné. Spoločnosť mu robí istý Félix Ventura, ktorý si z dotvárania cudzích spomienok a minulosti vytvoril živnosť.
Trochu filozofická kniha, kde sa strácame v kapitolách, a nevieme či sa jedná o sen či skutočnosť. Jedna z kníh, ktoré úplne potrebujú našu pozornosť.  

Partizánova dcéra
Louis de Berniéres

Ďalšia z mojej obľúbenej série MM. 
Príbeh mladej, dvadsaťročnej Rózy, dcéry veterána, bojovníka v armáde Tita, ktorá príjme pozvanie do auta neznámeho, štyridsaťročného chlapa Chrisa. Bývala luxusná prostitútka, so spomienkami štyridsať ročnej skúsenej ženy, naproti tomu, nudný muž v strednom veku, ktorý skoro ešte nič nezažil. 
A tak sa začne vzťah plný zvláštnych, neobyčajných príbehov. On plný nadšenia počúva jej životné príbehy, od prvého sexu s vlastným otcom, i o tragických zážitkoch na rodnom Balkáne, o politike i jej sexuálnych výčinoch. 
Nezvyčajný príbeh o dvoch odlišných svetoch, osamelých srdciach, i vymyslených príbehoch odohrávajúcich sa na pozadí skutočných, historických udalostí. Tiež to nie je kniha, nad ktorou si oddýchneš, no ani nudiť sa nebudeš. 

No, najvyšší čas ukončiť dnešné rozprávanie o knihách.

Čítal si niektorú z nich? Páčila sa ti, či ani nie?

Sto ľudí, sto chutí a verím, že každý má právo na vlastný názor. A toto bol ten môj.


Ale, keďže spomínanie bolí, a tak si doprajem oddych. 
No nie nadlho, onedlho som určite späť s nejakým chutným receptom, milou historkou, zaujímavým výletom, dobrou knihou, či zvláštnym vyčínaním svojho syna.

Krásny deň pri knihách či v prírode, alebo pri športe. 

Citát na záver:

"Spoločnosť kníh si možno zvoliť lepšie než spoločnosť ľudí. Tým skôr si medzi knihami vyberaj priateľa na celý život."

                                   Seneca

Čítal si už?



Komentáre

  1. Četla jsem jen Jedenáct a nijak mne nenadchla :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No veď to. I ja si myslím že som čítala lepšie knihy. Anotácia bola tak super, ale viem si predstaviť lepší dej. Ale docitala som ju, čo je už úspech. Koľkokrát ani knihu nedocitam. Ale ako som písala, pri káve mi kniha ubehla rýchlejšie.

      Odstrániť
  2. Umenie pretekať v daždi a Neuveriteľná púť Harolda Frya sú vážne pekné knižočky a aj mne sa páčili. Raz by som si chcela prečítať Neobyčajné putovanie fakíra uviaznutého v skrini z IKEA od Puértolasa, pretože som od tohto autora čítala O dievčatku, ktoré prehltlo oblak veľký ako Eiffelova veža (tie názvy jeho kníh sú príšerne dlhé :D), ktorá bola úplne úžasná, takže ak si nečítala, určite odporúčam ;))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Mony :-)
      Fakír mal naozaj niečo do seba ale hlavne, mal autor celkom čtivý štýl písania. O tej knižke O dievčatku som síce nepočula, ale už názov znie zaujímavo. No, píšem si ju na zoznam kníh, ktoré si chcem prečítať. Vďaka za typ :-)

      Odstrániť
  3. Ty si moja dávka inšpirácie, čo čítať (:

    Daniela

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :-).
      No je to moja práca, odporúčať knihy. Za tie roky v kníhkupectve som ich teda prečítala mrte, a snáď sa budú páčiť aj niekomu inému. Viem, že sto ľudí, sto chutí, a tým čo kolegyňa zhltla ako malinu, ja som sa prekusávala aj tri týždne, a zas naopak. Ale veď ide o to, nájsť si svoj štýl. Ak sa ti len jedna kniha z mojich odporúčaných bude páčiť, tak budem naozaj rada :-).
      Príjemný večer a víkend s dobrou knihou prajem :-)

      Odstrániť
  4. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Úplně mě zaujalo Nonstop knihkupectvo :-) Budu si to muset přečíst :-)
    www.potrefena-mama.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kadžopádne je to zaujímavá kniha, a párkrát som vďaka nej zabudla vystúpiť z autobusu a zašla som si až na konečnú, ale nepatrí medzi tie, s ktorou sa šuchneš do postele s keksíkmi po ruke. Treba rozmýšľať, a momentálne mňa na materskej to taaak bolí :).

      Odstrániť
  6. Knihu umenie pretekať v daždi som kúpila mamine, nakoľko zbožňuje knihy o psovi. Žiaľ, v obsahu nebolo písané, že pes umiera a tak moja mamina túto knihu nikdy v živote nedočítala a ako ju poznám, ani ju nebude čítať. Čo je však vtipnejšie, knihu dostala dvojmo. Ja som jej túto knihu darovala ešte v starom preobale (zelený obal čierny pes) a sestra jej na rovnaký sviatok dala túto novú verziu (modrý obal zlatý pes). Bolo to veľmi komické, keď sme zistili, že ide o tú istú knihu. A to som jej ešte hovorila, aby jej tú knihu nekupovala :D

    Čo je dobré to musím mať aktuálne aj s GIVEAWAY

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No ono bohužiaľ, skoro v každej knihe, kde je hlavným hrdinom pes, tak sa na konci umiera.
      Ak by mala rada mačky ako hlavné hrdinky, a trochu príjemných myšlienok o živote, tak tá Dalajlámová mačka je veľmi dobrá. A na konci zatiaľ ešte neumrela.
      A i u nás sa párkrát stalo, že sa kúpila jedna kniha dvakrát. Niekedy stačí iné vydanie, alebo i české preklady sú o niečo iné ako slovenské, a už to ide. Avšak vo väčšine obchodov sa dá kniha vymeniť, ak je bloček. Aj my sme to robili, nie raz nie dvakrát. Niektoré maminky totiž povedali i dcére i neveste že chce takú knihu, tak obe kúpili. Ja som stále povedala iný titul mame a iný sestre. A mala som pokoj :-)

      Odstrániť
  7. šamana som dočítala, slepý lekár sa len tak nevidí ani v knihe, Liečiteľa som nedočítala /ani neviem prečo/, Fakír v skrini z Ikea dobrý pred spaním ....

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Šaman bol síce hluchý, ale nevadí. Hendikep jak hendikep. Liečiteľa sa ti nechcelo dočítať, lebo malé písmenka, ale odporúčam ti, vrátiť sa k nemu. A Fakír áno, taká oddychovka príjemná

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Za každý komentár, pochvalu, pokarhanie i konštruktívnu kritiku ďakujem

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Diagnóza: Molusky - to asi nebudú kiahne

Diagnóza: Tetania - novodobý problém mladých

To nevymyslíš, to je naša realita